Tags

, , , , , , , , ,


Renungkanlah bukan mempersenda tapi bertujuan mengigatkan sahaja……..


ANGKA 40 membawa persepsi yang berbeza terhadap lelaki dan wanita. Bagi lelaki usia 40 dianggap sebagai permulaan hidup baru, semangat baru, semakin matang.Bagi wanita usia 40 dikaitkan dengan perkara – perkara negatif dan selalu dikaitkan dengan musim saham munurun.

Bukan berniat merendahkan orang perempuan, jauh sekali untuk memperlekhkan kaum wanita. Cuma saya ingin bercakap perkara yang betul di depan mata. Satu hakikat perihal Adam dan Hawa.

Macam mana pun golongan pejuang wanita menegaskan tiadak ada beza antara lelaki dan permpuan, saya tetap berasa ada perbezaan yang jelas. Ini bukan soal fizikal yang memang jelas ada bezanya tetapi ciri – ciri lain yang menyebabakan LEHA Dan LEMAN tidak serupa.

Sebenarnya, awal -awal sudah berbeza. Dari segi tahap kematangan semua orang mengakui perempuan lebih cepat dewasa bernbanding lelaki. Anak perempuan baligh lebih awal dari lelaki. Ada gadis yang mula haid seawal sembilan tahun. Sebaliknya, ada lelaki yang sudah masuk usia 17 belum ada apa-apa.

Mereka yang mempunyai anak – anak lelaki dan perempuan boleh melihat hal yang sama. Baru darjah enam anak perempuan sudah boleh diharap mengemas bilik tidur, mencuci pinggan mangkuk, membancuh susu adik. Anak lelaki sudah tingkatan 3 pun masih tidak tahu apa – apa.

Sebab itu orang putih kata, kehidupan seorang lelaki bermual pada usia 40 tahun. Konon, pada usia ini lelaki menjadi lebih matang, tepat membuat keputusan, bijak memberi cadangan, lebih penyayang, lebh perihatin, lebih itu, lebih ini.

Hanya satu yang tidak sedap, malah tidak adil, konon pada usia 40 inilah degree kemiangan lelaki dikatakan semakin meningkat!!!

Miang, gatal,merenyam,gelenyor… banyak lagi istilah-istilah (maaf, sesetenagnya tidak sesuai disiarkan sebab kedengaran kurang sopan) yang seerti dengannya untuk menggambarkan perangai lelaki setalh melewati usia 40.

Orang perempuan selalu memberi alasan yang serupa untuk menguatkan andaian bahawa lelaki memang miang. Antaranya yang paling biasa, suami mula menjeling wanita lain, suami mual amain kayu 3, kahwin baru.

Bukanlah hendak menyebelahkan lelaki, pada hemat saya andaian seperti itu adalah rambang dan sekali gus tidak adil. Sebab bilangan suami yang main kayu 3, atau membuka “cawangan” baru adalah kecil, terlalu kecil. Mungkin yang jeling – jeling wanita lain ramai tetapi percayalah jelingan itu tidak membawa apa-apa mudarat. Lagi pun ada sebab suami menjeling wanita lain.

Maaf cakap, ketika suami mula “meriah habis” pada usia 40, wanita pada usia tersebut dikatakan mula mengendur dan “dingin” dalam banyak hal. Sebenarnya, ini diakui sendiri oleh ramai wanita sebab itu mereka tidak suka usia 40 disebut.

Pendek kata, angka 40 membawa persepsi yang berbeza kepada lelaki dan wanita. Bagi lelaki, usia tersebut dikaitkan dengan kematangan dan kehebatan, bagi wanita, usia tersebut sering digambarkan sebagai peringkat saham menurun.

Kalau ada suami yang mula menunjukkan tanda – tanda “keriangan” luar biasa, saya ada panduan untuk isteri menyekat suami main mata dengan orang lain. Kaedah ini tidak ada dalam buku motivasi suami isteri tetapi boleh dicuba.

Pertama

Layan suami seperti biasa. Hangatkan suasana dengan kata – kata yang memberangsangkan. Contoh “Fuhh, misai abang sekarang tebal semacam, kita tengok pun geram!!” atau: “Abang sejak minum kopi herba tu, kita rasa luar biasa!!”

Kata -kata seperti ini boleh membangkitkan semangat dan suami merasa dihargai. Tetapi jangan cakap sahaja, isteri patut buktikan dengan perbuatan, Jika hanya pandai memuji misai tetapi di bilik tidur isteri rebah dan tidur macam tunggul pujian tentang misai itu tidak bererti langsung.

Tidak guna menyiapkan kopi dengan ramuan herba, sekiranya di katil isteri berdenkur kuat seperti bom tanpa sedikit pun menghiraukan perasaan suami yang seperti gelora tsunami.

Masalahnya ialah wanita pada 40 lebih – lebih lagi yang sudah beranak ramai, sudah mula dingin seks. Bukan putus haid tatapi mula tidak berapa minat mengadakan hubungan kelamin. Mungkin sebab kesibukan di pejabat atau letih melayan anak – anak sepanjang hari di rumah, isteri menjadi pasif di katil. Letak sahaja kepala di bantal terus berdengkur.

Pada hemat saya tanpa mengira usia ieteri patut bijak melakukan reaksi – reaksi hangat semasa berdua di kamar tidur. Mungkin boleh cuba urutan cakar harimau yang popular itu. Sambail mencakar boleh bergurau senda dan puji – puji tentang misai.

Kalau cakaran harimau sudah mengena suami yang letih menjadi segar semual. Pasti suami akan membalas dengan cakaran kucing jantan.

Bayangkan apa akan terjadi apabila cakar berbalas cakar. Tentu harimau akan mengaum laaa.

Amaran: hati – hati sekiranya isteri berkuku panjang dan tajam takut tersilap cakar luka pula kulit belakang suami, akibatnya suami berasa kesakitan dan mungkin penggunakan tendangan kambing gurun hingga isteri terpelanting bawah katil!

Kedua

Isteri mesti terus bergaya. Sebenarnya wanita pada usia 40 – 50 masih cantik dan menawan. Masih anggun dan mempersonakan. Memanglah tidak “cun melecun” seperti gadis belasan tahun lagi “trang tang tang” tetapi sekiranya bijak mendandan diri suami tidak menjeling pada orang lain.

Masalahnya ialah sesetengah isteri terutama yang menjadi suri rumah sepenuh masa tidak menghiraukan soal keterampilan diri. Tidaklah selekeh tetapi kurang mesra lam. Rambut tidak disisir, menggerbang macam langsuir atau penunggu pohon beringin dalam “Misteri Nusantara”. Dahi berkedut, bibir berkedut. Tanpa bedak tanpa gincu. Pipi pun berminyak semacam.

Sudah lah begitu, pakaian pun asyik kain batik lusuh dengan t-shirt Pagoda leher bulat yang ketiaknya terkoyak sedikit. Ini sudah menjadi uniform tidak rasmi suri rumah yang tidak berseni. Sesetengah langsung tidak berbaju hanya berkemban. Sudahlah berkemban, nampak bulu ketiak kerinting, betul – betul macam ibu Si Tanggang.

Percayalah, kalau rupa seperti ini yang dilihat oleh suami setiap hari belum masuk umur 40 tahun puin suami sudah menjeling wanita lain. Jika hari – hari melihat pontianak atau ibu Si Tanggang, suami pun berasa muak juga. Suami pun hendak melihat benda – benda indah.

Sebenarnya, mendandan diri bukan susah sangat. Lagi pun kebanyakan suami tidak cerewet sangat. Suami tidak menghampakan isteri menyambut dengan pakaina berjenama antarabangsa atau jari lentik dengan kuku berwarna, bibir merah dan basah berkilat, rambut ikal mayang ternik rebonding, alis lentik bagai penari Mak Yong

Apa yang dikehendaki oelh kebayakan suami ialah penampilan seorang isteri yang kemas, sopan dan kelihatan manja. Jangan lentuk sangat, suami naik lemas pula. Rambut perlu didisir kemas pada hari – hari tertentu (petang Khamis umpamanya!) boleh letak bunga ros di kepala. Tetapi janagn pula terlebih hingga pacak bunga magggar di kelapa. Nati suami ingat isteri sudah sewel

Pipi patutu dihias supaya tidak nampak berminyak macam mamak jual capati. Kalau tidak mampu pakai bedak yang berjenama bedak biasa pun boleh asalkan disapu dengan kemas. Jangan asyik lumur dengan bedak beras sejuk sehingga wajah kelihatan seperti wayang China purba!

Tidak salah menyambut kepulangan suami dengan haruman. Semburlah pewangi yang boleh membangkitkan semangat. Kalau tidak ada pewangi pun gunakanlah haruman asli dari bunga cempaka, melut, kenanga atau lain – lain bunga wangi.

Kalau pun teruk memasak di dapur pastikan bau serbuk kari, sambal belacan, budu atau bau ikan pekasam goreng tidak melekat di tubuh.

Amaran: jangan sekali – kali ada bau semburan ubat lipas atau kapur barus pada tubuh. Mati selera suami.

Ketiga

Mesti selalu senyum. Sambutlah suami dengan senyum paling manis. Senyum yang ikhlas dan bukan bukan dibuat. Ingat orang lelaki dapat mambaca antara senyuman ikhlas dan senyuman palsu. Tetapi jangan tersengih tidak tentu pasal nanti suami ingat isteri tersampuk pontianak sundal malam.

Tidaklah diharapkan isteri mengurut – urut bahu atau dada suami sebaik masuk rumah, lebih – lebih lagi di hadapan anak – anak. Memadailah isteri menegur “Abang nampak letih, boleh kita ambilkan air? Abang nak air sejuk atau air panas?”

Teatpi janagn pula memberitahu suami benda – benda yang mungkin mematikan semangatnya seperti “Tadi ada orang datang, dia kata abang dah 3 bulan tak bayar ansuran kereta, betul ke?” atau “Orang sebelah tu beli TV 39 inci, boleh tak kita beli yang 50 inci?”

Keempat

Etika di bilik tidur. Ini paling penting sebab bilik tidur adalah temapt rehat bagi suami isteri. Tempat tidur mesti selalu kemas dan menarik. Semburkan haruman supaya semerbak sepanjang malam. Semburkan haruman suoaya semerbak sepanjang malam. Sesekali taburkan bunga – bunga wangi di atas tilam. Barulah bersemangat untuk cakaran harimau atau cakaran kucing.

Malangnya bagi isteri yang sudah melewati 40 bau haruman di kamar beradu biasanya tidak dihiraukan lagi. Tidak ada bau minyak wangi seperti zaman baru  – baru kahwin dulu. Apa yang memenuhi bilik tidur sekarang hanyalah bau minyak angin.

Bilik tidur penuh dengan beraneka minyak angin. Penjuru katil ada minyak lenguh sendi, tepi batal ada minyak sengal tulang, atas tilam ada minyak pening kepala, bawah katil pun ada minyak semput.

Walaupun sudah lenguh sana sini, minyak – minyak itu bukan di kamar tidur tempatnya. Kalau setiap malam hidung suami tersumbat bau minyak angin, matilah selranya untuk mencakar. Inilah yang isteri – isteri kena faham.


Selamat mencakar…….. Auummmm !!!!