Tags

, , , , , , , , , , , , , ,


Cerita 1

Kisah ini berkisar kepada komuniti penduduk setinggan di Manjoi Perak satu ketika dahulu. Semua tandas atau jamban berkongsi antara sebuah pintu rumah ke rumah hinggakan ada satu ketika nak “berak pun kena beratur”…. Jamban di situ semuanya tak berdinding sepenuhnya hanya berlindungkan daun nipah menutupi dinding Jamban. Nak jadi cerita satu hari dalam bulan puasa Mak Temah membeli pelbagai juadah berbuka puasa hingga penuh leee meja makan. Lepas berbuka dia dan ahli keluarganya punya “Pulon” makan sampai habis makanan atas meja makannya. Antara makanan yang dimakannya itu pedas dan berlemak, nak jadi cerita lepas makan dengan kekeyangan timbul pula sakit perut memulas. Mak Temah dan anaknya terkena “Cirit – birit” dan terpaksa mengulang “Jamban” setiap setengah jam sekali. Hingga larut malam mereka masih mengulang Jamban, cara Mak Temah masuk ke Jamban hanya “Berkemban” kain pelikat suaminya bagi mengaburi mata orang… Setelah masuk ke Jamban Mak Temah “Menyelubung” kepalanya dari dilihat orang…. Tak disangka – sangka ketika Mak Temah sedang “Melepas” datang seorang budak hendak melepas jugak, disangkakan “Jembalang Tanah” budak itu memegang “Lastik” “Melastik” lembaga yang berkelubung di dalam Jamban bertalu – talu. Mak Temah yang sedang “Melepas” menjerit minta tolong, sakit perutnya hilang sementara tak kala di lastik budak berkenaan, bahan buangnya terbantut hendak dilepaskan menjadi perutnya bertambah tidak keruan. Dengan hilang pertimbangan akal Mak Temah membuka pintu Jamban dan mengejar budak yang melastiknya tanpa membetulkan kembali KAIN PELIKAT yang diselubung di kepalanya….. Uhhh malam tu budak yang melastik kelapa Mak Temah tengok “Free Show” laaa. Mak Temah jatuh malu teramat akan budak itu.

Kah.Kah.Kah Malunye akuuuuuuu……….


Cerita 2

Hari ne ada pasar malam di Medan Klebang Restu…. Faizal membawa bersama anak – anaknya ke pasar malam berkenaan dengan berkain pelikat sahaja selepas di pulang dari Masjid. Setiba dia di rumah isterinya memberitahu “Abang tukarlah kain tu dulu sebelum ke pasar Malam tu!!!!” jerit isterinya. Faizal berkata “Kejap je….. beli – beli kami terus balik rumah leee” katanya sambil menaikkan 2 orang anak -anaknya yang nakal-nakal belaka. Sampai sahaja di Pasar Malam itu, dia yang memegang dompet duit dan kunci terus membawa anak-anaknya masuk ke dalam kawasan Pasar Malam. Nak dijadikan cerita seorang anaknya tu minta ia didukung oleh Ayahnya dan yang seorang lagi menarik kain pelikat ayahnya. Bayangkan apa yang terjadi dengan keadaan itu… tiba – tiba KAIN PELIKAT si Faizal ini “TERLONDEH’ dan “TERJELUI” dari ikatan gulungan kain ke bumi. Merah padam mukanya menahan malu yang teramat pada orang ramai di situ kerana si Faizal, pakai KOPIAH PUTIH tapi tak pakai  SELUAR DALAM tambah pulak si Faizal mempunyai bulu kakinya begitu lebat. Hee geli negoknya tapi teransang jugak dibuatnya. Geram juga ada…………

Kah.Kah.Kah Malunya akuuuuuuu………..


Cerita 3

Selasai sahaja menonton perlawanan akhir antara Perak dan Negeri Sembilan pada tahun 2000, Wan diajak kawannya bermalam dirumah nya yang berdekatan dengan Stadium Shah Alam. Wan pada awalnya menolak ajakan kawanya itu tapi terpaksa mengikut kehendak kawanya kerana dipaksa berkali – kali tidur dirumahnya. Kawanya yang bernama Sheede sudah pun berkahwin dan dia mempunyai seorang adik perempuan bersama adik Ipar perempuan menetap bersamanya, atas sebab itu Wan begitu berat akan pelawaan kawanya tu. Tapi sudah kebetulan dan rezeki permintaan Sheedee pada malam itu Wan yang tak tahu BERKAIN PELIKAT memakai kain berkenaan buat pertama kalinya. Cara Wan memakai kain adalah menggunakan cara perempuan memakai kain… kan pelik tu!!! Nak jadi cerita Wan tidur di ruang tamu hadapan rumah Sheedee bertemankan Si Aziz seoarang kawan tengok bola pada malam tu…. Esok pagi alangkah GAMATNYA rumah Sheedee kain pelikat yang di pakai Wan “TERSELAK” keatas maksudnya dari pusat kedadanya menampak PANORAMA CERIA seawal pagi kerana adik – adik perempuan Sheedee melihat keadaan Wan yang tak beseluar dalam tu!!! Ketika itu adik – adik prempuan Sheedee nak keluar rumah untuk ke kilang bekerja mereka menjerit “AWWWWW dan WOWWWWWW” apa maksudnya depa – depa tu yaaa. Wan cuba mengawal perasaan malu teramat sangat ketiak itu, bagaimana anda pula jadi begitu……….

Kah.KAh.Kah Malunya akuuuuuuu…………….