Tags

,


Mentol Bulat

bibirCerita menarik dari seorang imam mesjid untuk bacaan semua sempena Maal Hijrah

Petang waktu nunggu azam maghrib….aku berbual dgn sorg janda..lsteriku tak ada sbb dia berkursus..Dah agak mesra dgn janda tu aku Cuba bertanya…Aku minta izin dulu Sebab nak Tanya HAL PERIBADI…dia kata tak per Tanya laa…TerJumpa pulak di Mesjid tu…
Aku : Suami tggalkan you cerai hidup ke mati ?

Janda : Suami dah kembali kerahmatullah..

Aku : Dia sakit APA?

Janda : Dia maut kena langgar masa nak ke masjid solat subuh

Aku : Anak ada ke?

Janda : Ada ramai……………

Aku :  ramai??? ( DALAM hati )

Janda : Sbnarnya MAKCIK dah 3 tahun kat situ (Rumah Kenangan..dia datang dengan kawan naik kereta)..anak 8 orang, 4 lelaki 4 perempuan.dah 25 tahun PAKCIK meninggal…MAKCIK tak nak susahkan anak – anak (airmatanya nampak bergenang) cuma mkcik sedih ckit dah  2 Kali raya seorang pun anak – anak tak datang jenguk
. (Masyaallah)

Aku : mencelah kejap…anak makcik keja APA ?

Jwb : Seorag doktor, seorag engineer kilang, seorang pengurus bank ..ada pegawai kerajaan, yang lain – lain ada yang berniaga sendiri..

Aku : Pendekkan citer..(dalam hati…seorang lbu boleh bela dan Jaga 8 orang anak hingga berjaya..) Aku pun minta diri nak mengimamkan solat maghrib

MAKCIK : Nak (anak) makcik tetap doakan kebaikan untuk anak – anak makcik… MAKCIK pun seronok disitu…(dia ckp macam tu sebab tengok airmata ku pun dah luruh…) huhu…

Gitulah kisahku di rumah Seri Kenangan Ulu Kinta, Ipoh

Sumber: Pak Teh BBSK (Bandar Baru Seri Klebang)

Nota Kaki: Luruh Airmata MAK kita jatuh derhaka yang kita dapat…Subhanallah…semoga kita Insaf dan bertaubat..cepat – cepat le hubungi mak lita